Always listening Always understanding

Always listening Always understanding
PRU BSN TAKAFUL

Ya Allah! Give me strength to go through these challenging path, I may be fall or stumble sometimes, but please keep giving me strength to stand back up dan continue the journey till the end of the road. You know what is the best for me. Please Allah, guide me through....

MY LOVES

MY LOVES

Saturday, May 1, 2010

Lunch Today






Lunch today
Harini aku masak:-
1.kari sotong dengan ubi kentang
2. Ikan cencaru sumbat
3. Sayur udang.

mai nk ajar masak kat semua...eehehe
mula2 kita masak kari sotong dengan kentang dulu k.
Bahan-bahan seperti ni :-

                                              Bawang merah & bawang putih dipotong seperti ni.

mesti la ada sotong kan,sebab masak pun kari sotong.
sotong ikut suka samada nak potong ataupun nk potong camni
chek mas suka potong camni..

Kari -RM0.30 cukup

Santan RM1.00

ubi kentang selepas kupas kulit dan potong

Minyak masak bukan masuk sebotol tau,masuk cikit saja.
kalau masuk sebotol boleh jd high kolestrol tau..

herba campur dan garam jangan lupa tau...!!!cikit saja bubuh..

ok jum kita masak ramai2 sama dengan chek mas.

masukkan minyak ke dalam periuk macam ni

bila minyak dah cukup panas masukkan bawang yang kita potong td.
pas tu tunggu bawang warna kekuning-kuningan

pas tu masukkan rempah dan masukkan air untuk bg rempah masak,
tunggu sampai rempah hilang bau rempah dan mendidih
masukkan ubi kentang dulu sebb ubi kentang kan keras nak kena tunggu dia lembut dulu.

ni selepas masukkan santan.Biarkan kari mendidh dan tutup la api..
ha dah masak...satg kita makan k..:)
                          

resepi ke 2 lak iaitu
Sayur bersama udang...

Bahan-bahan seperti berikut :-

Udang

sayur dipotong macamni,bawang besar,bawang merah dan bawang putih,cili hidup

masukkan sedikit minyak

 bila minyak panas masukkan bawang merah dan bawang putih dan tumiskan sehingga naik bau..
masukkan udand sekali dan kacau,

pas tu masukkan sayur td,cili,bawang besar,air dan garam secukup rasa.
dah siap dah...


Jum kita masak resepi last pulak..
Ikan cencaru goreng sumbat cabai(orang kedah panggil cili tu cabai)..

bahan-bahan dan caranya seperti ni:-

cili yang ditumbuk bersama bawang besar,garam,belacan

Ikan cencaru kena bersiang dulu tau,bersiang ikan tu kot belakang sebab kita nak sumbatkan cili tu.
masukkan cili ke dalam belakang ikan cencaru

masukkan minyak dan biarkan ia panas,dan masukkan ikan cencaru yang telah kita sumbatkan td.
masakkan ikan tu sampai garing..

opps....nasi tak masak lagi...tunggu sat chek mas masak nasi

Jeng jeng ni la masakkan chek mas..
chedap tak??

Kari sotong dengan ubi kentang

sayur sawi couple dengan udang

ikan cencaru goreng sumbat cabai..

apa tunggu2 lagi jum kita makan..tengok tu anak umi ni makan sungguh...chedap tak cayang...

Selamat mencuba semua kawan2!!!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

My Life

Gelagat Amsyar-Semakin Besar Semakin Banyak Akal,Umi Suka!! Slideshow: Masliena’s trip from Ipoh, Perak, Malaysia to 2 cities and Taiping was created by TripAdvisor. See another Malaysia slideshow. Create your own stunning free slideshow from your travel photos.